Sådan virker egenindsamling

Hvilke formål kan jeg samle ind til?

Du kan samle ind til UNICEFs generelle formål, og der vil som regel også være mulighed for at samle ind til mere specifikke formål f.eks. store katastrofeindsamlinger eller kampagner.


Hvad går pengene til?

UNICEF hjælper børn i mere end 150 af verdens fattigste lande, og vi prioriterer at hjælpe de børn, der har størst behov - uanset hvem de er, og hvor de bor. For at vi kan nå de mest udsatte børn er det helt afgørende, at vi råder over midler, som ikke på forhånd er øremærkede til bestemte formål.

Ved at starte en indsamling til UNICEFs generelle arbejde er du med til at gøre en forskel i alle stadier af hjælpearbejdet - fra den pludseligt opståede naturkatastrofe og den stille nød til det langsigtede udviklingsarbejde. Du hjælper os med at nå børn, som lever i lande, der aldrig når avisernes forsider - men som har mindst lige så meget brug for vacciner, rent vand, skolegang og sundhedshjælp.

Med din indsamling kan du hjælpe UNICEF med at nå alle børn, alle steder, altid.


Hvor stor en andel af de penge, jeg samler ind, går rent faktisk til den sag, jeg støtter?

Omkring 75 procent af dine indsamlede penge går videre til den sag, du har valgt at støtte. I 2012 kunne vi sende 75 procent af de indsamlede midler videre til arbejdet for verdens børn. Andelen varierer en lille smule fra år til år, fordi det afspejler fordelingen mellem udgifter og indtægter, som aldrig er helt ens hvert år.

De resterende 25 procent af de indsamlede midler dækker vores udgifter til administration og investering i indsamling.

Vi er ekstremt omkostningsbevidste for at sikre, at flest mulige midler går videre til arbejdet for verdens børn. Vi er derfor ret stolte af, at vi kun bruger ca. fem procent af midlerne til at betale for nødvendige administrationsudgifter som kontorhold, løn, regnskab og revision. I 2012 brugte vi 5 procent på administration.

De sidste ca. 20 procent investerer vi i at indsamle flere penge til arbejdet for verdens udsatte børn. For at tjene penge må man investere penge. Det gælder også for UNICEF. Men vi tænker os godt om, og hver gang vi investerer en krone i udgifter til indsamling og salg, skal vi tjene fire kroner ind igen. I 2012 brugte vi 20 procent på udgifter til indsamling og salg.


Hvordan kommer jeg i gang?

Det er super nemt. Du klikker på knappen 'Start indsamling'.  Herefter skal du igennem tre nemme steps:

1) Først vælger du det formål, du gerne vil samle ind til.
2) Dernæst udfylder du din profil, hvor du blandt andet giver din indsamling et navn og fortæller hvornår din indsamling slutter og hvor meget du har sat dig for at samle ind. Det er også her du kan uploade et foto, hvis du ønsker at bruge et af dine egne billeder som illustration.
3) Nu er din indsamling oprettet. Så mangler du bare at fortælle omverdenen om den. Med egenindsamling kan du nemt dele budskabet på sociale medier som Facebook og Twitter.


Kan jeg slette min profil, hvis jeg fortryder?

Ja. Du sende blot en mail til egenindsamling@unicef.dk, så sørger vi for at slette din profil.


Hvordan kan man betale?

Man kan betale med Dankort, Mastercard og de fleste andre gængse betalingskort. Virksomheder kan desuden betale via faktura, hvis beløbet overstiger 500 kroner.


Er der et minimumsbeløb pr. donation?

Ja. Man skal donere minimum 50 kroner.


Jeg kan ikke få for eksempel donationsknappen til at virke. Hvad gør jeg?

Prøv først at klikke på browserens opdatér-knap. Hvis det ikke hjælper, er du velkommen til at kontakte os på egenindsamling@unicef.dk. Du må meget gerne vedhæfte et såkaldt screendump (tryk på 'Alt' + 'Print Screen' knapperne). Så kan vi bedre finde ud af, hvad problemet er.


Kan jeg oprette flere indsamlinger?

Ja. Du kan sagtens oprette flere indsamlinger.


Hvordan kan jeg redigere i min oprettede indsamling?

Du kan redigere din indsamling ved at logge ind på din profil med det brugernavn og password, som du opgav, da du oprettede indsamlingen.

Stopper min indsamling, når det opsatte mål er nået?

Nej, din indsamling stopper, når vi rammer den slutdato, du har indtastet. Husk at du altid kan forkorte eller forlænge din indsamling, hvis du får behov for det. Du skal blot logge ind på din profil og ændre slutdatoen.


Hvordan trækkes der lod mellem donorer til min indsamling, hvis jeg har lavet en konkurrence blandt dem?

Vi kan hjælpe dig med din lodtræning ved, at vi trækker data ud på dem, der har doneret. Hvis minimumsbeløbet for at være med i udtrækningen for eksempel er minimum 250 kroner, vil arket indeholde navne og kontaktinformation på samtlige, der har betalt dette beløb eller over.


Hvem kan jeg kontakte for at få hjælp?

Du kan skrive til egenindsamling@unicef.dk, så svarer vi dig hurtigst muligt.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

Close